יום שבת, 15 בפברואר 2014

פרובוקטיבי או פרודוקטיבי?

אני אשים את כל הקלפים על השולחן, נדיר שאני אוהבת את סגנון השירה הצפצפני והמתמם, היותר נפוץ ביפן, אבל אני גם לא ששה מכל מה שהולך בארה"ב עם כל בחורה שניה שמתפשטת בשביל... להעביר שום מסר בעצם. קוריאה יודעת לשים את הגבולות שלה בעיניין הזה, זה למה הערכתי אותה, למרות שהמון פעמים מצאתי את זה מוגזם שהם מצנזרים תנועות שלא כל עוול בכפן. וכן, המון פעמים זה מרגיש כאילו קוריאה מנסה להסתיר את העיניים לצופים שלה כאילו שהם ילדים בני חמש שקפצה להם פרסומת פורנו למסך המחשב; אבל מאז תחילת שנת 2014 הטרנד הולך וגובר, וכך נדמה כי כל הצנזורה השנואה עלינו כל כך היא לא יותר מאשר הליך נחוץ.
 
אני לא אומרת שאני לא אוהבת את זה, חס וחלילה, אני אפילו מעדיפה שהן יבצעו כוריאוגרפיות שהן יותר סגנון "ד"ר פיל גוד" של ראניה מאשר "באר באר באר" של קריון פופ. אבל בזמן האחרון יש מגמת עליה מטורפת בסגנון הזה, כאילו כל קליפ של להקת בנות שיוצא חייב להיות עם כוריאוגרפיה שידוע שגורלה יחרץ בידי הרשות לצנזורה הקוריאנית. ולמען האמת, יש להקות שלא האמנתי עליהן שיגיעו לשלב הזה. גא-אין למשל, היא פשוט בן אדם שמאז ומעולם היה גוף וקול כאחד, והיא מעולם לא התביישה ליצג את עצמה עם הגוף שלה. בגלל זה כשיצא השיר החדש שלה "פאק יו", זה לא היה שונה יותר מידיי מהשיר האחרון שלה - "בלום"; סצנות סקס פה, סצנות מקלחת בעירום שם... היא כבר בת 30 וזה פשוט יהיה מוזר אם בשלב הזה היא עדיין תבצע איזה שיר קוריאני צפצפני לגיל הרך. אבל מהלקה כמו AOA, שכל כך אהבתי את הרעיון שהן יודעות לנגן לשם שינוי וכל הקליפים הראשונים שלהן ידעו לשלב מדהים בין הריקוד והנגינה, פתאום מוציאות שירים שהן רוקדות בהן ריקודים סקסיים וחסרי פואנטה - לא רק שזה מוריד כל כך מהערך שלהן מבחינתי גם אין בכלל זמן מסך למתופפת שלהן, שמופיעה רק כשהן מנגנות. בגלל זה כשיצא "מיניסקירט" התאכזבתי שהן שוב החליטו להוציא שיר עם קונספט סקסי ולנטוש את המתופפת מאחור. למרות שיאמר לזכותן הווקלאית שגם "מיניסקירט" וגם "קונפיוזד" הוציאו את האלילות המוזיקליות שבהן. והאכזבה מהתפנית היא לגמרי אכזבה אישית שלי מציפיה שהייתה לי ולא מומשה, יש המון שאוהבים את השינוי הזה ואני יכולה להבין גם את הצד הזה. 


יש נגיד להקות כמו ריינבואו, שמאז ומעולם השם "סקסי" היה השם השני שלהן. בגלל זה כשיצא "צ'ה צ'ה" של התת-להקה שלהן - ריינבואו בלאקס, לא הייתי מופתעת. לא מהכוריאוגרפיה, לא מהתלבושות ולא מהקונספט. אני אפילו שמחה שהן לקחו את הרביעיה הזו, שהיא אישית האהובה עליי, ופיתחו אותה קצת שונה. הן היו מהממות, אחת אחת, היה תפור עליהן סגנון קצת יותר בוגר ממה שהן הוציאו בסינגלים האחרונים שלהן כלהקה (אהמ אהמ, סאנשיין, אהמ אהמ). אהבתי את הרעיון של הקליפ ממש, למרות שאת הקטע עם העוגות והמקרונס לא הבנתי עדיין, מנסים לרמוז שאנורקסי זה לא סקסי או משהו? בכל מקרה, באיזו שניה בקליפ מראים איזו אישה שנראית כמו הבוס של צוות רוקט שם, בדיעבד הבנתי שזו המאדאם הסרסורה שלהן ושהן בעצם הזונות בבית בושת שלה. כשחושבים על זה ככה זה באמת קצת עלה ברמת הפרובוקטיביות שרייבואו מייחצנות בדרך כלל, אבל אם הייתי גבר וריינבואו היו מציעות את שירותיהן ממש לא הייתי מתלוננת (גם אם לא הייתי גבר). ומצד שלישי, יש להקות כמו ספיקה, שיודעות לעשות את ההגזמה הזו בצורה חיננית, ובשיר האחרון שלהן "יו דונט לאב מי" אפילו לא חרה לי לראות את כל השטויות שהן עשו שם אחת עם התחת של השניה, זה היה ציני והומוריסטי ופשוט נהניתי לצפות בזה, למרות שגם הן מנסות לשדר שהן "השתדרגו". 


הנקודה שמרתיחה אותי היא שאין הפרדה; אני לא חושבת שלקוריאה יש זכות לשלול מלהקה לבצע שיר שהוא קצת יותר בוגר. זה לא כאילו שהן מורידות חולצה ורוקדות על עמוד. נשים נולדו עם איברים מסויימים ויכולות לזוז איתם בצורה חושנית, וואלה, לגיטימי מבחינתי. ואני לא חושבת שעל ריקוד כמו "סאמטינג" של גירלז דיי הייתה צריכה להגיע כל כך הרבה ביקורת וצנזורה כמו שקרתה בסופו של דבר. אז נכון, התנועה בהתחלה הייתה קצת זנותית, אבל זה כל מה שזה היה, שום דבר בליריקה לא שיקף על איזו משמעות נבזית נסתרת או כל דבר אחר, סה"כ תנועות קצת קיצוניות וסקסיות, זה מה שזה היה, אבל לא - ברור שקוריאה תדרוש מהן לשנות את כל הכוריאוגרפיה. אני נשבעת שהייתי כל כך מזועזעת כשראיתי את אחד הלייבים האחרונים שלהן, הקשר בין הריקוד שבוצע בקליפ למה שהיה בלייב היה שמיים וארץ. ולמה? כי הן לבשו חצאית ממש ממש ארוכה עם שסע וחשפו רגל? גירלז דיי הן להקה שאני מאוד מאוד אוהבת, אני מאוהבת בסגנון המליצי שלהן כמו "הו מיי גאד" ו- "טווינקל טווינקל" אבל תמיד כמהתי ליום שהן יחזרו לבצע שירים כמו "נאטינג לאסט פורבר", כי אין מה לעשות - הן מוציאות את הצד הווקאלי שלהן הרבה יותר טוב ככה. ואני שמחה שהן החליטו לעשות את ההקרבה העצומה הזו שבלהיות קצת נשית יותר, כי מי כמונו יודע שקוריאה לא אוהבת נשים נשיות.


ובתכלס? אף אחד מהשירים שציינתי עד עכשיו לא זכאי ליחס המעליב שהוא זוכה, ובטח שלא לצנזורה המזעזעת של קוריאה. כי יש ריקודים עם תנועות סקסיות ולגיטימיות ויש כאלה עם סצנות כמו של מיילי סיירוס, ולמזל קוריאה- הן עוד לא הגיעו לזה. אבל מה שממש ממש מעצבן אותי זה להקות כמו סטלאר. סטלאר היא להקה ממש ממש נידחת, הן הוציאו איזה שני שירים בלחץ וזה היה ממש מזמן, אם אני לא טועה הם גם היו עם קונספט של "תראו איזה חמודות אנחנו בקוקיות, תאהבו אותנו!". ואז יוצא שיר כמו "מריונט", ומה אני אמורה לחשוב על זה? זה לא היה שום דבר מעבר לניסיון ממש פתטי ועלוב לשווק אותן כזונות צמרת. והמעבר הזה היה חד ובולט מידיי, ממש זול ומסכן. למה אני צריכה לשמוע שיר שלדעתי ממש טוב, ופתאום לראות מישהי שחלב נוזל לה על הציצים, בנות שממששות לעצמן את התחת באמצע הריקוד, או הכי בוטה שלי - מזיינות את הריצפה. פשוטו כמשמעו. 
שוב, ממש לא אכפת לי שבנות רוקדות בצורה פרובוקטיבית, מגיע להן להשוויץ במה שהן יכולות כל עוד זה לא עובר את גבול הטעם הטוב, אבל אף אחד לא יכול להסתכל על הקליפ של מריונט ולהגיד שזה לא חצה את תעלת סואץ וחזר חזרה. זה היה מזעזע לדעתי, ומאכזב, כי השקיעו בהן בשיר שיכל להפציץ ממש חזק.

בשורה התחתונה - להקות סקסיות לא חייבות להיות בהכרח מוגזמות, ריינבואו הן אלילות סקס והן מעולם לא חצו את גבול הטעם הטוב מבחינתי. וכבר קרה בעבר שלהקות הצליחו לעשות את המעבר הזה בין החמוד לסקסי בלי לבצע תנועות שגרמו לאנשים להרים גבה או אי פעם להצתנזר, גירלז ג'נריישן לדוגמא (ראו ערך "ג'י" וערך "דה בויז"). ואני רוצה שמישהו יגיד לי שהן לא סקסיות, גם בלי לחשוף את הציצים והתחת שלהן וגם בלי לרקוד ערומות. אנחנו שוכחים גם שבקוריאה רוב הלהקות הן בממוצע גילאים של 18, שזה כלום. ומצד שני, להקות עם חברות להקה מבוגרות יותר לא צריכות לקבל על הראש בגלל זה.
אז לסיכום, קוריאה - אל תגזימי, אני לא חושבת שיש ריקודים שהיו שווים את סייגות הצנזורים, ומצד שני - אני חושבת שצריך לשים לב למגמת הפרובוקטיביות הזו, שלא נגיע לשלב שנתחרט שהגענו אליה. 

 ועכשיו רק לחכות שסיקרט יחזרו לסגנון מאדונה (:

תגובה 1: